O PODIVUHODNÉM PŘÁTELSTVÍ LIDÍ A HYEN

17 / 08 / 2015
O PODIVUHODNÉM PŘÁTELSTVÍ LIDÍ A HYEN

Řeknete-li o nějakém člověku, že je hyena, nelze to považovat zrovna za vyznamenání. „Lidský hyenismus“ je společensky odsuzován, a přesto mají lidé a hyeny společného více, nežli jsme si často ochotni připustit.

„Baby, Jalla, Koti!“ zavolá Abbas do tmy, která střeží hradby Hararu v sedmi posvátných kruzích a poté na čas zmlkne. V rozptýleném kuželu světla se objevují nahrbené a mátožné stíny hyen, které – jedna po druhé – vystupují z  říše nestvořena…

 O / špatné / pověsti hyen 

 
Když se antropologové snaží pochopit chování našich vývojových předchůdců, zpravidla se obracejí na žijící lovecko-sběračské společnosti, případně na naše „nejbližší příbuzné“, lidoopy.  V tomto ohledu živoří hyeny na okraji zájmu, a pokud bychom jejich status vztáhli na lidskou společnost,  pak se nejspíše podobají  někdejším rasům, antouškům či pohodným, kteří coby „nečistí“ žili za branami novověkého města, likvidovali uhynulá zvířata, případně odchytávali nemocné či toulavé psy a kočky.

Brána, kterou do Hararu -  coby první Evropan - vjel dobrodruh a cestovatel Sir Richard Francis Burton ( 1821 - 1890) . Jugol, opevněné centrum Hararu, si podnes uchovalo svůj středověký (raně novověký) ráz, který umocňuje téměř všudypřítomnost hospodářských zvířat (více viz např.: http://www.national-geographic.cz/clanky/segregaci-od-zvirat-lide-dovrsili-v-polovine-minuleho-stoleti.html#.Vc8IUKTot2k ).Hyeny, coby komenzálové, přicházejí ke "společnému stolu" zpravidla v noci, ale v některých částech Hararu je možné se s nimi setkat i ve dne či v podvečer.
(Brána, kterou do Hararu – coby první Evropan – vjel dobrodruh a cestovatel Sir Richard Francis Burton ( 1821 – 1890). Jugol, opevněné centrum Hararu, si podnes uchovalo svůj středověký (raně novověký) ráz, který umocňuje téměř všudypřítomnost hospodářských zvířat (více viz např.: http://www.national-geographic.cz/clanky/segregaci-od-zvirat-lide-dovrsili-v-polovine-minuleho-stoleti.html#. ). Hyeny, coby komensálové, přicházejí ke „společnému stolu“ zpravidla v noci, ale v některých částech Hararu je možné se s nimi setkat i ve dne či v podvečer.)

Odpudivost, zákeřnost, zbabělost a krutost  jsou ostatně  vlastnosti, které jsou hyeně v rámci euroamerického kulturního okruhu připisovány Biblí i Disneyho Lvím králem.   Dokonce i na „domácí půdě“ afrického kontinentu jsou hyeny povětšinou nenáviděné, pomlouvané, opovrhované i obávané a vysmívané pro svou údajnou neohrabanost a hloupost. Folklorní legendy  hyeny nezřídka ztotožňují  s čarodějkami, které za typicky potměšilého a bláznivého smíchu unášejí v noci matkám děti a ze zadků jim šlehají plameny. A nejen to: prostřednictvím výkalů jsou tito sršatí nekrofágové údajně schopni znovu navracet mrtvé do života, přičemž tito nevítání revenanti  svému okolí programově škodí.

Kdo by tedy čekal, že  s hyenami můžeme mít společné základy sociálního chování a inteligence?

>> http://www.eccentricclub.cz/2015/08/o-podivuhodnem-pratelstvi-lidi-a-hyen/








.: komentáře?

Můžeš použít tyto tágy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Digest
UMA ILHA MÁGICA DE MOCAMBIQUE

UMA ILHA MÁGICA DE MOCAMBIQUE

#ENDOFVIOLENCE2018

#ENDOFVIOLENCE2018

FASHION BIBLE A LA FRANCE

FASHION BIBLE A LA FRANCE

VEŘEJNÝ NEPŘÍTEL Č.1.

VEŘEJNÝ NEPŘÍTEL Č.1.

S LOUTKAMI KOLEM SVĚTA

S LOUTKAMI KOLEM SVĚTA

PO STOPÁCH CHARLESE DARWINA

PO STOPÁCH CHARLESE DARWINA